tirsdag 2. oktober 2012

Ingen hemmelighet




Det er vel ingen hemmelighet at jeg liker gammelt porselen.
Jeg foretrekker i grunnen det framfor nytt.
Det er spesielt porselen jeg husker fra barndommen jeg samler på,
og aller helst det som min bestemor på morsiden hadde i skapene sine.
Hun hadde egentlig en salig blanding med litt av hvert min kjære bestemor;
rosemønstret, hvitt med gullmønster og blå-hvitt porselen er noe av det jeg husker.
Øverst i tallerkenhylla i Farfar-huset har jeg tallerkener maken til de hun brukte til hverdags,
hvite med gulldekor fra Egesund Fayancefabrik, de er mye brukt når vi er i Farfar-huset.
I den store tallerkenhylla er det fint å sette fram det gamle porselenet,
og det ble litt ommøblering i den i helga.
Rakk så vidt å få tatt et bilde
før vi dro hjem:))


Ønsker alle ei fin, ny høst-uke :))


13 kommentarer:

Vibeke Sæther Svenningsen sa...

God morgen Monica:))Først må jeg si for et nydelig bilde fullt av de vakreste skatter...jeg tror denne sansen vi deler for det gamle er nesten medfødt. Helt fra jeg var ganske så liten har fasinasjonen over gamle og vakre ting vært stor.Selv var jeg ikke så ofte omgitt med gamle ting som du, når du var barn.Det må virkelig vært fint å vokse opp i et slikt miljø som liten:)))Ha en herlig tirsdag,klem Vibeke

Anonym sa...

Hei:)
For en herlig samling av gammelt porselen:)
Elsker selv det, og blander gjerne de forskjellige for syntes det gir en personlig og varm stil:)
Så dette var nydelig bilde og helt i min smak:)
Ha en herlig dag
Klem Merete

fru. Lærum sa...

jeg også elsker gammelt porselen...bruker det hver dag, er så koselig :-)

klem tone

Gårdsjenta sa...

Så mye fint :) Koselig med gammelt porselen, og særlig når det knytter seg kjære minner til :) Tror jeg har to dype tallerkener av det øverste serviset ditt. :) Koselig mønster på det :)

Sivs hus sa...

Hei, WOW for en nydelig hylle med porselen:-) I oktober kan du vinne Kusmi tea hos meg:-) Fin tirsdag! klem Siv

am design sa...

God morgen på deg!!!
Så nydelig bilde!!!
Koselig og ta vare på gamle minner!!!

Fin tirsdag til deg!
Klem fra Anne-Marit :)

Fjordheim sa...

Flott tallerkenhylle med mye flott i.
Jeg ønsker meg flere slike tallerker som du har øverst, men uten gull på.
Ang vedovnen så hadde jeg nok valgt en gammel visst den stort sett skulle brukes t sommerhalvåret, og ikke til oppvarming på vinteren. Er jo ganske dyr også. Vet ikek hva den koster nå, men vi ga vel ca 15 tusen for vår.
Lykke til.
Ha en herlig dag :)

Gamlestogo sa...

Så nydelig!!
Ingenting som kan måle seg med gammelt porselen! Tallerkenhylla di er bare så flott!

Ps. Så hyggelig at du var inne og tittet hos meg, og så koselig at du vil følge meg videre! Det var stas :-)

Ha en fin dag!
God klem Ingrid

sa...

Åh så mye vakkert porselen!
Jeg elsker det blå-hvite ♥
Kjøkkenet i farfar-huset er virkelig helt nydelig. Leste om det i Lev Landlig, gratulerer så mye!
Klem Anette

Unknown sa...

Oi for en herlig hylle, full av nydelig porselen! Så fint og blande det, helt nydelig:) klem lille meg

Underberget sa...

Nydelig! Så koselig å ta vare på gammelt porselen fra familien og denne tallerkenhylla var kjempefin!

Frida sa...

Vilken fin tallrikshylla och vackert porslin. Det är alltid roligare när man vet var det kommer i från. Har en del porslin som jag har fått av farmor och det sätter jag stort värde på.
Må så gott!
Kram Frida

NOSTALGI I NR. 9 sa...

Så fantastisk flott i tallerken hylla di . Gammelt porselen er bare skjønt. Du er så flink å ta vare på disse gamle skattene. I dag har jeg kost meg på bloggen din. Virkelig masse inspirasjon for oss som er opptatt av ting med sjel og patina.
Herlig befriende lesning :-) Ønsker deg en fin helg, klem Anita :-)